Didactische verdiepingsdag ‘Progressiviteit en groei van je weekgroep’ – 31 oktober 2020 met Marlie Wetemans

Welkom bij Progressiviteit en groei van je weekgroep door Marlie Wetemans. Deze dag is bedoeld als verdieping voor jou als (startende) facilitator om meer kennis en inzicht te verwerven over progressiviteit. Juist in deze tijd is dit weer meer actueel dan ooit.

Doel en opzet van didactische dagen
De opzet van een didactische dag is om zowel een platform te bieden aan afgestudeerde didactisch docenten, die hun kennis en ervaring van een bepaald onderwerp willen verdiepen en doorgeven, als ook kennis, ervaring en verdieping te bieden aan (startende) facilitators.

De dag is interactief van opzet en bestaat uit 2 didactische theorieblokken met hand-outs die goed zijn voorbereid door de betreffende didactisch docent. Daarnaast ervaren we ook 2 vivencia’s. De vivencia’s worden ook uitgewerkt meegegeven. Samen leren we van en aan elkaar!

Didactische dagen worden georganiseerd door Els Stam, Heidi de Wit, en Monique Hoed.
Ben jij als didactisch docent geïnteresseerd om hier aan mee te doen? Neem dan contact op met een van de bovenstaande docenten voor meer informatie.

Wil je mee dansen? Noteer deze datum dan alvast in je agenda!
Investering voor deze dag: € 90,00, contant te voldoen aan de deur op de dag zelf.
Start: 10.00 uur (inloop vanaf 09.30)
Einde: 18.00 uur.

Opgeven kan bij Els Stam: info@stamdebasis.nl

Seminar weekend Protovivencia, Trauma en de effecten op de vijf lijnen, 25 en 26 september 2021 door Maria Verhulst

Maria Verhulst is mede-directeur van de Biodanzaschool Soignies in België. Zij is specialist op het vlak van lichaamsgericht bewustzijn, trauma en heling. Deze dag is voor de studenten van de Biodanzaschool Utrecht en tevens open voor andere studenten, studenten-onder-supervisie, en facilitators.


Aanmelden: biodanzaschoolutrecht@gmail.com
Investering: € 180,00, te voldoen vóór 15 september t.n.v. M. Hoed/Biodanza
IBAN: INGB 0702 848 948


The traumas of protovivencias and their consequences on the evolution of the 5 lines of vivencia.

The expression of the genetic potential which every human being carries inside starts from birth onwards. This genetic potential expresses itself through the experience of life.

The first life experiences – protovivencias- will leave an indelible imprint on our behavior, our survival modes and our identity.

At birth, a child is totally dependent on the person who takes care of him to answer his needs. When faced with a traumatic event during the time of the protovivencias, the baby cannot react with an archaic response by “flight” or “attack”.

This means that freezing will easily occur. Symptoms and illness will appear since the child, due to it’s biology being premature, is submitted to needs which he cannot physically discharge, simply because he is not able to walk, run, etc. yet.

Frozen at a young age, the infant, the child and later the adult ends up with little resilience and with a difficulty to auto-regulate.

The traumas caused during the time of protovivencias leave us in a state of hyper vigilance while not knowing the true reason for this distress.

When the trauma occurs very early or when it is severe, some people will even disconnect completely and will lessen any feeling and emotion. Sometimes, the dissociation will rather be of physiological nature than of psychological nature.

The need for contact is immense but can create extreme fear. Life narrows in order to avoid the stress and limit the level of fear.

Biodanza provides all the resources necessary to accompany reconnection and being fully present.

How to recognize the traumas related to protovivencias? What do vivencias become when protovivencias have been traumatic? How can we use our tools as facilitators to accompany people on their way to healing?

We will develop on these themes together for ourselves and for the people who give us their trust in coming to our classes.

Verdiepingsdag Affectief-motorische integratie op 29 februari 2020

Voor aankomende facilitators, pas gestarte facilitators, en facilitators die graag hun geheugen willen opfrissen ten aanzien van Biodanza basics en handige, inspirerende variaties willen bijleren, is er een verdiepingsdag. Deze wordt gegeven in samenwerking met Els Stam, verbonden als didactisch docent aan de school.

Thema: Motorisch-affectieve integratie van de lichaamsdelen
Plaats: democratische school De Ruimte, Insingerstraat 39, Soest
Tijd: 10.00 – 18.00 uur (inloop 09.30)
Bijdrage: € 70,00 (contant en gepast aan de deur betalen)

Wat je krijgt
– 2 didactische theorieblokken
– 2 vivencia’s
– handouts van de vivencia’s, als ook voorbeelden van te geven vivencia’s en de muziek

Als facilitator wil je mensen graag in hun lichaam brengen, zodat ze goed geaard zijn. Maar ook uit hun hoofd komen. Soms gebeurt dat al, maar niet altijd. Op sommige momenten ga je hier extra aandacht aan besteden.

Die aandacht geef je vaak bij de start van een ( beginnersgroep) groep maar kan ook zijn in een groep mensen die al langer dansen. Soms is er juist bij de start weinig ruimte omdat alles dan nieuw is en je meer bezig bent met hoe je het allemaal moet doen, dan dat je aandacht hebt voor hoe mensen bewegen. Deze dag gaat je helpen!

We gaan ons op deze dag bezig houden met dit onderwerp door de aandacht van de oefeningen bij de lichaamsdelen te brengen en dit gebruiken we een hele vivencia als leidraad. Zo gaan we de voeten, knieën, buik, de rug en het hele lichaam verder dansen. Op de dag zelf zal de vivencia die we dansen, een mix zijn van de lichaamsdelen, maar in de hand- outs krijg je een aantal vivencia’s beschreven die om 1 lichaamsdeel draaien, zo kan je er voor kiezen om verschillende lesdagen te besteden aan dit thema in je groep en helpt het je om eventueel dit onderwerp nog verder uit te diepen en de dansers goed in hun lichaam te brengen en zo de integratie te bewerkstelligen.

Tevens kan het je helpen zelf verder te integreren en voor sommige mensen is deze dag misschien een hulpmiddel om te gaan starten met les geven.

Als je vragen hebt over een bepaalde dans of een andere vraag met betrekking tot dit onderwerp dan heb je de tijd om die vraag tot 28 oktober in te sturen, dan wordt dit meegenomen in de voorbereiding van de dag.

Voor de lunch vragen we je weer iets mee te nemen om te delen, zodat we gezamenlijk buffet creëren.

Deze dag zal verzorgd worden door Els en Monique. Opgave doe je via de Biodanza school Utrecht (biodanzaschoolutrecht@gmail.com). Voor verdere informatie kan je mailen of bellen met Els. info@stamdebasis.nl of 06 30910939.

Start nieuwe cyclus 2019

Op 28/29 september 2019 start de nieuwe cyclus en is een KENNISMAKINGSWEEKEND van de Biodanzaschool Utrecht.
Plaats: Alle Ruimte, Insingerstraat 39, 3766 MA Soest (Democratische School)
Tijd: 10.00 – 18.00 (beide dagen)

Voor wie?

Voor iedereen die een half jaar of langer Biodanza doet, geraakt is door het Biodanza systeem, en zich wil verdiepen, laten inspireren, of verder leren, is er de mogelijkheid om te starten met de opleiding. Ook als je al docent bent en de behoefte voelt dagen en/of weekenden te verdiepen ben je van harte welkom. We dansen op een fijne plek in Soest met ruimte en natuur om ons heen.

Kennismaken

Het eerste jaar is open. Dat wil zeggen dat je vanaf september kunt komen kennismaken en dan iedere (4e weekend van de) maand kunt instromen.

Aanmelden

Aanmelden graag vooraf door een mail te sturen naar biodanzaschoolutrecht@gmail.com.

Bellen kan ook naar: Monique Hoed: 06- 13308157

Nieuwsgierig?

De opleiding duurt drie jaar en omvat tien weekenden per jaar. De eerste twee jaar verdiep je je eigen beleving en proces met theorie en dans. In het laatste jaar ligt de nadruk op docentschap. Je hoeft niet van tevoren al te besluiten of je wel of niet docent wordt. Het gaan van jouw weg in een veilige omgeving biedt in eerste instantie groei voor jou. Daarna kijk je verder. Meer informatie over de weekenden en de kosten voor de opleiding vind je op de website.

Training toepassing Kinderbiodanza 2019 met Monica Turco

Meld je aan voor een 5-daagse intensieve, complete training Kinderbiodanza met Monica Turco voor Biodanzadocenten en studenten onder supervisie:

5 t/m 9 juli 2019

Dit is voor iedereen die graag met kinderen wil werken en/of interesse daarin heeft.

Toepassing Biodanza voor kinderen, tieners en adolsescenten door Monica Turco
Intensieve complete training voor Biodanza docenten in 5 dagen

Voor wie: SRT Biodanza docenten en studenten onder supervisie van alle SRT/IBF scholen in Europa
Data: vrijdag 5 juli t/m dinsdag 9 juli 2019
Tijden: 10.00 uur op vrijdag t/m 17.00 uur op dinsdag
Plaats: Land van Lisa, Van Ouwenallerlaan 6, 7157 AZ Rekken
Investering: € 650,00 complete training; maaltijden en overnachting all-inclusive

Aanmelding
– mailen naar biodanzaschoolutrecht@gmail.com
– overmaken van aanmeldbedrag € 75,00 naar: Monique Hoed, IBAN NL58 INGB 0702 8489 48 o.v.v. Kinderbiodanza
– geen restitutie van aanmeldbedrag (tenzij de training niet doorgaat)

Meer informatie? mail naar biodanzaschoolutrecht@gmail.com

Monica Turco is een autoriteit op het gebied van Biodanza én Biodanza voor kinderen. Zij danst ruim 27 jaar en heeft zich in Biodanza voor kinderen gespecialiseerd. Daarnaast biedt zij uitgebreide didactische handouts, waardoor je letterlijk met handenvol informatie en inspiratie naar huis gaat.

Doel van de training:

  • Toepassing van Biodanza voor kinderen, tieners en adolescenten;
  • Kennis van de ontwikkeling van kinderen, tieners en adolescenten vanuit een Biocentrische visie/educatie;
  • Een biocentrische methodologie.

Na deze training heb je toegepaste kennis gekregen over het werken met Biodanza en kinderen en ben je bevoegd om Biodanza aan kinderen te geven.

N.B. Zoals voor iedere toepassing geldt is het raadzaam om kennis en ervaring te hebben (of te gaan opdoen) voor de specifieke doelgroep waar je mee wilt gaan werken.

Handouts:

  • Een boekje van Rolanda over Biodanza met kinderen;
  • Een boekje geschreven door Monica Turco (gereviseerd door Rolando) inclusief 10 sessies met kinderen en tieners en een lijst van bijbehorende muziek.

Belangrijkste onderdelen van de training:

  • Inzicht in de belangrijkste doelstellingen van het werken met (basisschool)kinderen;
  • De basisconcepten van Biocentrische Educatie, zoals aangereikt door Rolando;
  • Hoe werk ik in verschillende situaties met de principes van Biocentrische Educatie;
  • Momenten van didactische dansen om de dansen te oefenen en te begrijpen;
  • Momenten van didactische dansen om de expressie te ontwikkelen die nodig is bij het werken met kinderen en tieners;
  • Video’s bekijken en bespreken;
  • Bestudering van methodologie door te praten over de sessies in het verstrekte materiaal;
  • Demonstratie en bestudering van oefeningen, introducties en muziek voor verschillende leeftijdsgroepen;
  • De belangrijkste doelstellingen voor het werken met pre-adolescenten en adolescenten;
  • Bestudering van bijbehorende methodologie
  • Bestudering van methodologische aspecten van Biodanza met gezinnen;
  • Een specifieke vivencia voor bijzonder moeilijke doelgroepen;
  • Een aantal didactische vivencia’s die progressie van de voorgestelde dansen uitwerken, voor zowel kinderen als tieners, in de lijnen van Vitaliteit, Creativiteit en Affectiveit, met de bijbehorende oefeningen en muziek;
  • Harmoniserende vivencia’s.

Aan het eind van de training wordt een certificaat uitgereikt. Voor studenten onder supervisie zal dit document overhandigd worden op moment van afstuderen.

N.B. Deze training verschilt niet van de training die als een 2 x 3-daagse training wordt georganiseerd door de Biodanzaschool Eindhoven in 2018. Gezien het feit dat de training in 1x gegeven wordt, volstaat een 5-daagse. (Door een misverstand zijn beide scholen tegelijk aan de organisatie van deze training begonnen en is in gezamenlijk overleg, ook met Monica, besloten ze beide door te laten gaan).