Inleiding
De school voor Biodanza® Utrecht is een opleiding op HBO-niveau waarbij je in vier jaar wordt opgeleid tot Biodanza docent. De school heeft een licentie van het International Biodanza Federation (IBFed) en is lid van de Vereniging Biodanza Scholen Nederland (VBSN). De VBSN, Vereniging van Biodanza® Scholen Nederland, is een samenwerkingsverband van alle Biodanza® Systeem Rolando Toro Scholen Nederland. Dit zijn de Biodanza scholen die een licentie hebben en werken volgens de richtlijnen van de International Biocentric Foundation (IBF). VBSN houdt toezicht op de kwaliteit van de Biodanza opleiding (programma, materiaal en docenten) alsook op de opleidingsinformatie die gegeven wordt door alle Biodanza® scholen in Nederland. Dat betekent dat zij verantwoordelijk is de kwaliteit en communicatie van haar leden te toetsen en deze aanspreekt op naleving van gemaakte afspraken hierover.
Hieronder is een samenvatting van de belangrijkste elementen in het Biodanza® Sistema Rolando Toro docentenopleiding voor jouw algemene informatie. Hieronder kun je een meer gedetailleerde en volledige versie van het Schoolreglement downloaden van de Vereniging van Biodanza® Scholen in Nederland (VBSN)
Download: IBF_Studieregelement_NL
Doel van de docenten opleiding
Het doel en de strekking van de docentenopleiding is om de nodige ontwikkeling en ervaring te bieden aan een persoon om volledig gekwalificeerd Biodanza® docent te worden.
Kwalificatie
Na afloop van de opleiding ontvang je het Biodanza® diploma van docent en je zal worden geregistreerd bij het International Biodanza Federation- IBFed als een geaccrediteerd Biodanza® docent. Deze kwalificatie geeft jou het recht om de wekelijkse Biodanza® sessies te faciliteren en overal Biodanza® dagen, weekend workshops en seminars in de wereld te kunnen geven.
Methode van studie
De methode van studie is zowel theoretisch als op ervaren gebaseerd. Elke workshop zal bestaan uit een theoretisch onderwerp dat gerelateerd is aan Biodanza® en een vivencieel of belevingsaspect gerelateerd aan het onderwerp, als doel om de eigen ervaring te verdiepen. Het vivencieel aspect vindt plaats in een groep die de bedding vormt voor ieders eigen leerproces.